Vi forteller hvordan drømmen om vintercamping blir til virkelighet. Førsteklasses isolasjon av veggene, materialer med god pusteevne og god ventilasjon gir et utmerket inneklima. Der det er mulig, plasserer vi varmeapparatet i bodelen for å få en bedre varmefordeling. I tillegg bruker vi en gjennomtenkt konstruksjon og innovativ teknikk som er basert på 89 års erfaring med bygging av fritidskjøretøyer. Det er ikke bare dobbeltgulv eller vannbåren varme som gjør bobilen varm og vinteregnet. Du kan også bruke den luftbårne varmen i vinterkomfort-pakkene våre (ekstrautstyr). Vi kan gjøre alle Dethleffs bobiler vinteregnet.
Vinteregnet som standard
Til vinterentusiaster som jevnlig er på tur i iskalde temperaturer, anbefaler vi et kjøretøy med dobbelt gulv som Esprit, Alpa, Globetrotter XLI eller Globetrotter XXLA. Her har rørledningene og vanntanken frostsikker beskyttelse i det oppvarmbare oppbevaringsrommet. Strålingsvarmen fungerer også som gulvoppvarming.
Vannbåren varme
Den vannbårne varmen er konstruert slik at den arbeider saktere enn luftbåren varme. Fordelen er at varmen avgis jevnere. Konvektorene avgir også varme til møblene og sideveggene. Det får varmen til å reflekteres slik at inneklimaet blir like behagelig som hjemme. I og med at varmen arbeider helt uten vifte, virvler den ikke opp støv eller pollen og er ideell for allergikere. I tillegg er den utstyrt med en automatisk tømmeventil og avstengningsventil for soverommet. Varmen kan betjenes med smarttelefonen (ekstrautstyr).
Luftbåren varme
Combi 6 luftbåren varme har 50% høyere varmeeffekt enn det svakere Combi 4-varmeapparatet. Derfor monterer vi alltid minst et Combi 6-varmeapparat som standard i alle Dethleffs bobiler. Den luftbårne varmen kombinerer to funksjoner i én og samme enhet: oppvarming og varmtvann. Det ekstra lette og kompakte Combi-varmeapparatet sørger for behagelige temperaturer i bobilene våre. Varmeapparatet er utstyrt med en ti-liters vanntank i rustfritt stål. Varmeapparatet varmer også opp tanken om vinteren. Ståltanken er asymmetrisk, noe som gir jevnere og raskere oppvarming. Om sommeren kan du velge å bare varme opp vannet uten å varme opp bodelen. I tillegg har den luftbårne varmen vår også svært lavt energiforbruk.
Høydepunkter ved lave temperaturer*
* Inngår tildels i vinter-komfortpakkene (ekstrautstyr).
** Vannbåren varme er ekstrautstyr.
Dethleffs Lifetime-teknologi - Rustet for allslags vær
Allgäu er kjent for harde vintre – og vi har følt dem på kroppen siden 1931. Når vi utvikler kjøretøyene våre, passer vi alltid ekstra godt på at alle områder som førerhus, inngangsparti, garasjer, dobbeltgulv og selvsagt hele bodelen inkludert badet alltid kan varmes opp. Vi har tradisjon for å bygge ekstremt robuste og vinteregnede bobiler. Derfor tåler Lifetime-Plus-konstruksjonen både salt og snø helt utmerket:
Gir et behagelig inneklima også om vinteren
AirPlus ventilasjon bak overskapene
Når varm luft avkjøles fort, oppstår det fuktighet – i bobiler er det først og fremst på ytterveggene når det er kaldt ute. AirPlus-systemet sørger for utlufting bak overskapene. Luften kan sirkulere og forhindrer at det dannes kondens. Resultatet er sunn inneluft uten mugg eller jordslag.
Tvungen ventilasjon – måling istedenfor beregning
Tvungen ventilasjon er lovpålagt for å hindre at CO2-innholdet i bodelen blir for høyt. Dethleffs-ingeniørene måler det optimale antallet og fordelingen av ventilasjonsåpninger for hver modell individuelt. Det er mer krevende enn en generell beregning, men gjør at det ikke kommer for mye friskluft inn i kjøretøyet, noe som kan være ubehagelig under kjøring.
Persienner med isolerende belegg
Dethleffs persienner beskytter ikke bare mot nysgjerrige blikk. De har et metallbelegg som samtidig reflekterer sollyset og bidrar til et behagelig inneklima.
Hvis du vil gjøre kjøretøyet du allerede har, klart for vinteren, kan du kjøpe skreddersydd vintertilbehør fra Dethleffs. Få mer informasjon av din Dethleffs forhandler.
I varmesystemer med utslipp i sideveggen er det fare for at kondensvann fryser og hindrer eksosen. Egne oppsatser forhindrer isdannelse. Hvis du bruker gass til oppvarming, er det godt å ha en reserveflaske. Men å bytte flaske midt på natten, er ikke gøy. DuoControl CS bytter automatisk til den fulle flasken. Jo lavere temperaturen er, desto bedre isolasjon trenger du. Isoler vinduene med termomatter. Det er ekstra lurt i førerhuset i bobiler. Passende isolasjon til instrumentbordet kan fås som Dethleffs originalt tilbehør til T-modeller og alkove-modeller.
Vanninstallasjoner kan beskyttes med den universelle EisEx-varmekabelen. Den legges sammen med rørene i avløpsføringen og bruker 12 V til å varme dem opp. Obs! Tilkoblingen må tilpasses, og ved 230-voltsdrift er det nødvendig med en transformator. Ekte vintercampere sverger til gulvvarme. Den elektriske utgaven kan også ettermonteres. Det finnes egne varmematter som kan legges under alle gulvtepper som egner seg for gulvvarme. De kan reguleres via tidsur, termostat eller dimmer og fås i 12- og 230-voltsutførelser.
Følg rådene nedenfor, så er du godt forberedt på snø og is:
Hvordan gjør jeg bobilen klar for vinteren?
Glitrende snø og vakre vinterlandskap tar seg ekstra godt ut gjennom vinduet i en god og varm bobil. Men for at vintereventyret skal bli perfekt, må du gjøre noen forberedelser. Her er de viktigste tipsene for å få kjøretøyet helt klart for vinteren.
Da er det bare å lage seg en kopp varm te og se på snødrevet.
Kos deg!