Vintercamping bobiler

Vi gjør bobilen vinteregnet

Vi gjør bobilen vinteregnet

Vi forteller hvordan drømmen om vintercamping blir til virkelighet. Førsteklasses isolasjon av veggene, materialer med god pusteevne og god ventilasjon gir et utmerket inneklima. Der det er mulig, plasserer vi varmeapparatet i bodelen for å få en bedre varmefordeling. I tillegg bruker vi en gjennomtenkt konstruksjon og innovativ teknikk som er basert på 89 års erfaring med bygging av fritidskjøretøyer. Det er ikke bare dobbeltgulv eller vannbåren varme som gjør bobilen varm og vinteregnet. Du kan også bruke den luftbårne varmen i vinterkomfort-pakkene våre (ekstrautstyr). Vi kan gjøre alle Dethleffs bobiler vinteregnet.

Vinteregnet som standard 

Til vinterentusiaster som jevnlig er på tur i iskalde temperaturer, anbefaler vi et kjøretøy med dobbelt gulv som Esprit, Alpa, Globetrotter XLI eller Globetrotter XXLA. Her har rørledningene og vanntanken frostsikker beskyttelse i det oppvarmbare oppbevaringsrommet. Strålingsvarmen fungerer også som gulvoppvarming.

  • Våre varmesystemer - Effektiv med høy ytelse

    Vannbåren varme
    Den vannbårne varmen er konstruert slik at den arbeider saktere enn luftbåren varme. Fordelen er at varmen avgis jevnere. Konvektorene avgir også varme til møblene og sideveggene. Det får varmen til å reflekteres slik at inneklimaet blir like behagelig som hjemme. I og med at varmen arbeider helt uten vifte, virvler den ikke opp støv eller pollen og er ideell for allergikere. I tillegg er den utstyrt med en automatisk tømmeventil og avstengningsventil for soverommet. Varmen kan betjenes med smarttelefonen (ekstrautstyr).

    Luftbåren varme
    Combi 6 luftbåren varme har 50% høyere varmeeffekt enn det svakere Combi 4-varmeapparatet. Derfor monterer vi alltid minst et Combi 6-varmeapparat som standard i alle Dethleffs bobiler. Den luftbårne varmen kombinerer to funksjoner i én og samme enhet: oppvarming og varmtvann. Det ekstra lette og kompakte Combi-varmeapparatet sørger for behagelige temperaturer i bobilene våre. Varmeapparatet er utstyrt med en ti-liters vanntank i rustfritt stål. Varmeapparatet varmer også opp tanken om vinteren. Ståltanken er asymmetrisk, noe som gir jevnere og raskere oppvarming. Om sommeren kan du velge å bare varme opp vannet uten å varme opp bodelen. I tillegg har den luftbårne varmen vår også svært lavt energiforbruk.

    Høydepunkter ved lave temperaturer*

    • Vannbåren**- eller luftbåren varme
    • God ventilasjon og materialer med høy pusteevne
    • Sovedelen kan skilles fra varmekretsløpet for maksimal komfort.

    * Inngår tildels i vinter-komfortpakkene (ekstrautstyr).
    ** Vannbåren varme er ekstrautstyr.

    Dethleffs Lifetime-teknologi - Rustet for allslags vær

    Allgäu er kjent for harde vintre – og vi har følt dem på kroppen siden 1931. Når vi utvikler kjøretøyene våre, passer vi alltid ekstra godt på at alle områder som førerhus, inngangsparti, garasjer, dobbeltgulv og selvsagt hele bodelen inkludert badet alltid kan varmes opp. Vi har tradisjon for å bygge ekstremt robuste og vinteregnede bobiler. Derfor tåler Lifetime-Plus-konstruksjonen både salt og snø helt utmerket:

    • Vegger, tak og gulv er helt uten kuldebroer og innlegg av trematerialer. Isteden sørger stabile avstivere i polyuretan for høy vridningsstivhet.
    • Sterke GFK-plater (glassfiberforsterkede plastplater) i tak og undergulv beskytter mot utvendige skader fra hagl, steinsprut saltvann og lignende.
    • Et ekstra tykt lag av høykomprimert, hydrofobisk (vannavvisende) XPS-skum sørger for utmerkede isolasjonsverdier
    • Trekledningen på innsiden av bodelen er fuktighetsutjevende og lyddempende (sidevegger/tak: 3 mm; gulv: 6 mm)

    Dethleffs systemer for inneklima

    Gir et behagelig inneklima også om vinteren

    AirPlus ventilasjon bak overskapene 

    Når varm luft avkjøles fort, oppstår det fuktighet – i bobiler er det først og fremst på ytterveggene når det er kaldt ute. AirPlus-systemet sørger for utlufting bak overskapene. Luften kan sirkulere og forhindrer at det dannes kondens. Resultatet er sunn inneluft uten mugg eller jordslag.

    Tvungen ventilasjon – måling istedenfor beregning 

    Tvungen ventilasjon er lovpålagt for å hindre at CO2-innholdet i bodelen blir for høyt. Dethleffs-ingeniørene måler det optimale antallet og fordelingen av ventilasjonsåpninger for hver modell individuelt. Det er mer krevende enn en generell beregning, men gjør at det ikke kommer for mye friskluft inn i kjøretøyet, noe som kan være ubehagelig under kjøring.

    Persienner med isolerende belegg 

    Dethleffs persienner beskytter ikke bare mot nysgjerrige blikk. De har et metallbelegg som samtidig reflekterer sollyset og bidrar til et behagelig inneklima.

    Påbygg sidedel/ undergulv

    1.  Utvendige plater i aluminium
       
    2.  XPS-skum (bare Lifetime Plus)
       
    3. Pustende trekledning
       
    4.  PVC
       
    5. Avstivere i polyuretan med dybelforbindelse
       
    6. ELydisolering i ekte tre
       
    7. GFK-plate

    Tåler vintervær eller vinteregnet?

    Tåler vintervær betyr at oppvarming til konstante 20°C innvendig er mulig ved utetemperaturer på 0°C. Det gjelder for alle serieproduserte kjøretøyer fra Dethleffs. For de fleste produsenter betyr vinteregnet at kjøretøyet tilfredsstiller kontrolltrinn 3 i standarden DIN EN 1646-1. Standarden krever at et helt nedkjølt kjøretøy kan varmes opp fra -15°C til +20°C på bare fire timer hvis vann- og avløpsledningene er frostfrie

  • Vinter- og værsikkert, vinteregenskaper hos Dethleffs

    Stadig flere campingentusiaster oppdager vintercamping. Med en Dethleffs er det ikke noe problem. Fordi alle Dethleffs bobiler har en grunnkonstruksjon som gjør at du oppnår et optimalt inneklima, dvs. god ventilasjon og jevn oppvarming av hele boområdet. Vi sikrer denne høye standarden ved å gjennomføre regelmessige kuldekammertester.

    De viktigste testmedarbeiderne er imidlertid kundene våre i Skandinavia – og her har Dethleffs i en årrekke ligget helt på toppen av karakterskalaen.

    Og for å få fullt utbytte av Dethleffs komfort under tøffe vinterforhold, finnes det Vinter komfort pakkene med luftbåren eller vannbåren varme som ekstrautstyr.

    Høydepunkter i vinterkomfort-pakkene

    • Elektrisk patron: Den elektriske patronen gjør at den luftbårne varmen kan brukes uavhengig av gassflasker. Ren elektrisk drift. Men drift med gassflasker er også mulig.
    • Isolert avløpstank: I og med at avløpstankene er plassert under kjøretøyet, gir isolasjonen av avløpstankene perfekt beskyttelse mot frost og kulde og lite varmetap når tanken varmes opp. Vanntanken er plassert inni kjøretøyet. Derfor er den beskyttet mot kulde.
    • Isolert ledning i undergulvet: De isolerte ledningene holder kulde og frost unna og gir en jevn og permanent vannstrøm.
    • Avløpstank- og ledninger med elektrisk oppvarming: Perfekt beskyttelse mot frost og kulde. Den elektriske oppvarmingen av avløpsledningene og avløpstanken gjør at vannet kan tappes av uten problemer. Her er det ikke nok med ren tankoppvarming.
    • Bryter for vannpumpe: Den manuelle styringen forhindrer tørrkjøring av pumpen.
    • XPS: Mer komprimert skum gir bedre isolasjon av tak og vegger.
    • Gulvoppvarming: Gulvoppvarmingen er svært behagelig og holder føttene gode og varme.
    • Ekstra batteri: Det økte strømbehovet gjør at det kan være lurt med et ekstra batteri.
    • Teppe i førerhuset: Teppet i førerhuset gir ekstra isolasjon og høyere komfort under kjøring.

    Detaljert informasjon om pakkene finner du i de gjeldende tekniske dataene

    1 / 6
    Egne oppsatser forhindrer isdannelse

    Praktisk vintertilbehør

    Hvis du vil gjøre kjøretøyet du allerede har, klart for vinteren, kan du kjøpe skreddersydd vintertilbehør fra Dethleffs. Få mer informasjon av din Dethleffs forhandler.

    I varmesystemer med utslipp i sideveggen er det fare for at kondensvann fryser og hindrer eksosen. Egne oppsatser forhindrer isdannelse. Hvis du bruker gass til oppvarming, er det godt å ha en reserveflaske. Men å bytte flaske midt på natten, er ikke gøy. DuoControl CS bytter automatisk til den fulle flasken. Jo lavere temperaturen er, desto bedre isolasjon trenger du. Isoler vinduene med termomatter. Det er ekstra lurt i førerhuset i bobiler. Passende isolasjon til instrumentbordet kan fås som Dethleffs originalt tilbehør til T-modeller og alkove-modeller.

    Vanninstallasjoner kan beskyttes med den universelle EisEx-varmekabelen. Den legges sammen med rørene i avløpsføringen og bruker 12 V til å varme dem opp. Obs! Tilkoblingen må tilpasses, og ved 230-voltsdrift er det nødvendig med en transformator. Ekte vintercampere sverger til gulvvarme. Den elektriske utgaven kan også ettermonteres. Det finnes egne varmematter som kan legges under alle gulvtepper som egner seg for gulvvarme. De kan reguleres via tidsur, termostat eller dimmer og fås i 12- og 230-voltsutførelser.

  • Reis trygt om vinteren

    Følg rådene nedenfor, så er du godt forberedt på snø og is:

    • Vinterdekk er et must om vinteren.
    • Vær alltid forsiktig med gass, ratt og brems på glatt føre. Husk at ESP og andre systemer har sine begrensninger.
    • Hold alltid god avstand. Nok plass er avgjørende for at du skal rekke å reagere på farlige situasjoner.
    • Vær ekstra forsiktig på broer, på veier i skogen og i nordhellinger – her kan det være rim og is.
    • Senk farten hvis sikten er dårlig. Tommelfingerregelen er at hvis sikten er under 50 meter, bør du ikke kjøre i mer enn 50 km/t.
    • Det gjelder å se og bli sett. Bruk lyset og hold forlyktene, blinklysene og posisjonslysene snøfrie.
    • Sett på snøkjettinger i tide – øv på montering og demontering i ro og mak før turen begynner.

    Hvordan gjør jeg bobilen klar for vinteren?

    Glitrende snø og vakre vinterlandskap tar seg ekstra godt ut gjennom vinduet i en god og varm bobil. Men for at vintereventyret skal bli perfekt, må du gjøre noen forberedelser. Her er de viktigste tipsene for å få kjøretøyet helt klart for vinteren.

    • Skaff vinterutstyr til kjøretøyet (se sjekklisten på høyre side).
    • Pass på å laste kjøretøyet riktig. Forhjulene får mest drivkraft. Derfor er det ekstra viktig at du ikke avlaster dem ved å ha for mye last bak i kjøretøyet. Ellers reduseres veigrepet.
    • Fjern snø fra ruter, speil og lykter før kjøreturen begynner. Ikke glem taket: Snø og is som faller ned, kan utsette andre for fare.
    • Kom frem til stellplassen i tide – helst mens det fortsatt er dagslys. Bestill plass god tid i forveien.
    • Hvis det er mulig, bør du unngå å parkere bobilen under trær med mye snø. Snø og is som faller ned, kan skade takventilene.
    • Kjør kjøretøyet opp på klosser/planker for å beskytte dekkene mot å fryse fast.
    • Hold alltid tvungen ventilasjon for kjøretøy og gassanlegg åpen, rydd snø under kjøretøyet hvis nødvendig.
    • Hold avgassutslippet til gassvarmen snø- og isfritt.
    • Legg strømledninger slik at de ikke kan fryse fast eller få skader under snørydding.
    • Unngå fuktighet i bodelen. Fjern snø fra yttertøyet før du går inn. Luft godt om morgenen og etter matlaging.
    • La varmeapparatet og vannvarmeren stå på for å unngå frostskader eller automatisk tømming.

    Da er det bare å lage seg en kopp varm te og se på snødrevet.
    Kos deg!